Často kladené otázky – FAQ
Čo si priniesť na prvé vyšetrenie?
Na prvé vyšetrenie je potrebné si priniesť:
- platný preukaz poistenca
- výmenný lístok od pediatra/všeobecného lekára
- zdravotné záznamy z doteraz absolvovaných vyšetrení (napr. správu z psychologického, neurologického, ORL vyšetrenia)
- vyplnené dotazníky (dostupné na stránke v dokumentoch na stiahnutie) – pri objednávaní termínu, budete inštruovaní, ktoré dotazníky máte so sebou priniesť, dotazníky vyplňte prosím pár dní pred prvým vyšetrením, aby boli informácie aktuálne, vyplnením dotazníkov vopred šetríte náš spoločný čas
- prezuvky pre dieťa (kvôli hre na koberci)
Ako prebieha stretnutie u logopéda?
Pacient je vždy vopred objednaný na konkrétny termín. Stačí, ak budete v čakárni pár minút pre dohodnutým stretnutím. V prípade detského pacienta vyšetrenie vždy prebieha v prítomnosti rodiča. V závislosti od veku a ťažkostí dieťaťa sa priebeh vyšetrenia líši, ale vždy prebieha hravou formou. Časť stretnutia sa logopéd venuje priamej práci s dieťaťom (,,hra“ na koberci, za stolíkom) a časť stretnutia logopéd venuje rozhovoru s rodičom (odobratie anamnézy, opis problému, vysvetlenie ďalšieho postupu). Prvé stretnutia sú najmä o vybudovaní si vzťahu a dôvery medzi logopédom, dieťaťom a jeho rodičom a nastavení pravidiel spolupráce. Nemajte obavy, spoločne to isto zvládneme.
Kedy vyhľadať logopéda?
Ak dieťa okolo prvého roku:
- neprejavuje dostatok iniciatívy na získanie pozornosti dospelého – nemá komunikačný zámer (ak dieťa niečo chce, nenadväzuje aktívne očný kontakt, nedá to dospelému najavo gestami, vokalizáciou, pohľadom)
- nepoužíva komunikačné gestá (neukazuje na predmet svojho záujmu, neukazuje predmet v ruke, nepodáva predmet inej osobe, neočakáva predmet)
- neobjavujú sa gestá ako napr. krútenie hlavou na znak nesúhlasu, dvíhanie rúk, aby bolo dieťa zdvihnuté na ruky, kývanie na rozlúčku, tlieskanie atď.
- neobjavujú sa funkčné gestá (napr. telefón si neprikladá k ušku, hrebeň k vláskom, hrnček k ústam atď. )
- je prevažne ticho, málo si džavoce
- nereaguje na jednoduché pokyny a gestá ako napr. Poď sem!
Ak dieťa okolo druhého roku:
- nemá komunikačný zámer, nepoužíva gestá
- nehovorí cca 50 slov a nezačína tvoriť dvojslovné spojenia
- má výrazne lepšie porozumenie ako hovorenú reč
- má slabé porozumenie reči (priemerné dieťa rozumie cca 500 slov z bežnej slovnej zásoby)
- má nezrozumiteľnú reč pre blízkych
- používa veľmi obmedzený počet hlások
- evidujeme regres vo vývoji reči – dieťa prestáva rozprávať alebo začína opakovať frázy, ktoré používa nefunkčne
- neobjavuje sa symbolická a predstieraná hra
- preferuje repetitívnu hru (má tendenciu stále opakovať rovnaké činnosti, napr. stavať autá do rady, točiť s predmetmi atď. ), nezapája do svojej hry ostatných
Ak dieťa okolo tretieho roku:
- nepoužíva viacslovné výpovede – jednoduché vety
- má slabú slovnú zásobu v porovnaní s rovesníkmi
- reč je ťažko zrozumiteľná pre cudzie osoby (v 3. rokoch by malo byť dieťa zrozumiteľné pre cudzie osoby na 75%)
- má ťažkosti s porozumením reči, aj keď je reč pomalá, jednoduchá a obsahuje gestá
- používa ,,echolalickú reč“ – opakuje výpovede po komunikačnom partnerovi, z TV bez komunikačného zámeru, nefunkčne
- nekladie žiadne otázky a nevyžaduje odpoveď
- tvorí niektorú hlásku chybne (na nesprávnom mieste), napr. hlásku R tvorí hrdelne alebo sykavky tvorí medzi zubami (ak napr. hlásku R zamieňa za jednoduchšiu hlásku J, je to veku primerané)
- má v reči neplynulosti (napr. viackrát za sebou opakuje hlásku, slabiku alebo celé slovo)
- dýcha ústami
Ak dieťa okolo štvrtého roku:
- nepoužíva rozvité vety a súvetia
- má slabú slovnú zásobu v porovnaní s rovesníkmi
- často sa mýli v gramatike (napr. neprávne skloňuje, nepoužíva správne predložky, nerozlišuje mužský a ženský rod atď.)
- tvorí nesprávne alebo chybne niektorú hlásku
- má v reči neplynulosti (napr. viackrát za sebou opakuje hlásku, slabiku alebo celé slovo)
- dýcha ústami